Methode Heijkoop©
‘Anders kijken naar…’
De Methode Heijkoop is een vorm van samenwerken tussen de Heijkoop-trainer/coach en de personen die de cliënt in het dagelijks leven begeleiden. De samenwerking bestaat uit een gezamenlijk onderzoek naar de unieke manier waarop de cliënt functioneert. De Methode Heijkoop beschikt daartoe over een set krachtige instrumenten die richting en inhoud geven aan dat onderzoek waardoor het denken over en kijken naar de cliënt ingrijpend verandert.
Via werkbijeenkomsten ontwikkelt zich een bewustwordingsproces bij de deelnemers dat leidt tot nieuwe sociale interacties tussen hen en de cliënt. Met behulp van de instrumenten ontwikkelen de deelnemers het vermogen om zonder vooroordelen en verklaringen naar de cliënt te kijken. Ze begrijpen daardoor veel meer van zijn lichaamstaal, zijn angsten, belangstelling en behoeften. Die andere kijk heeft onmiddellijk invloed op hoe zij met de cliënt omgaan.
Elk instrument draagt op zijn eigen manier bij aan de verdere positieve ontwikkeling van de begeleiders, de cliënt en hun onderlinge relatie.
Aansluiten bij het proces van verandering
Het proces van verandering begint ermee dat begeleiders en familieleden dankzij de instrumenten anders kijken naar de cliënt en als gevolg daarvan op een nieuwe manier over hem gaan denken. Tijdens hun daaropvolgende contacten met de cliënt onderzoeken zij deze nieuwe kijk en nieuwe gedachten, waardoor die worden verankerd.
Hoe ingrijpend de andere manier van zien en denken is, is te horen aan uitspraken als:
- “Ik heb me nooit gerealiseerd wat er allemaal aan hem te zien is.” (Bewustwording)
- “Het heeft me echt verrast dat hij zelf pogingen doet om zijn gedrag te beheersen. Dat was me nooit opgevallen.” (Verkennen)
- “Nu ik beter naar hem kijk, vallen allerlei puzzelstukjes op hun plek.” (Inzicht)
- “Ik merk dat ik soms vanzelf al rekening houd met zijn inbreng. Ik wil daar graag beter in worden en er vaker op inspelen.” (Bewust bekwaam)
Terwijl de begeleiders in de praktijk hun ontdekkingen verkennen, worden ze rijp voor volgende fasen in het proces. Ze merken hoe hun andere manier van kijken en denken het contact met de cliënt al beïnvloedt. Het contact verloopt natuurlijker en plezieriger, er is meer sprake van samenwerking. De volgende stappen in het proces sluiten daar naadloos bij aan, waardoor de begeleider het proces als passend, vanzelfsprekend en natuurlijk ervaart.